Persisk katastrof.

Jag ska vara ärlig och säga att jag misslyckades en aning med min persiska måltid. Jag hade fått för mig att vi hade basmatiris, när det i själva verket var Jasminris och det måste vara därför det blev en katastrof. Efter att riset ångkokat på svag värme i en evighet så var det endast en klump i kastrullen. Det såg inte ens ut som ris. Saffranet var förverkad och jag höll på att bli skogstokig, men gjorde det bästa av situationen. Kokade nytt ris enlig anvisningarna på förpackningen men bytte ut vattnet och kokade det i kycklingsky där det var vatten och saffran.

Jag ska göra om detta någon dag och då SKA jag lyckas. Maten smakade trots allt väldigt gott, men det var inte alls i samma klass som Nahids.

Jag återkommer med recept när jag lyckas bättre, men här bjuder jag på en liten bild.


Kommentarer
Postat av: Niosha

Ohh anna det ser inte sa daligt ut om jag far erkanna...



Anledningen till att riset klumpa ar inte for att du anvannde jasmin ris...vi brukar ALLTId anvanda jasmin ris...sjalva knepet att fa sant dar riktigt persisk ris ligger i bra teknik...forst later du vattnet KOKA med salt, nar saltvattnet borjat koka ordentligt haller du i riset, men det ar nu du ska vara forsiktig, LAT INTE RISET KOKA FOR LANGE I DET KOKANDE VATTNET....om du har riset i for lange kommer det sluta med en javla GROT SMET istallet...klumpigt och ackligt...jag brukar ha riset i ca 8 min MAX 10, men jag smakar av riset under hela tiden. Nar riset gar att bita med tanden ar den klar, DEN SKA INTE VARA MJUK, men halv hard. sa fort den e HALV HARD tar du bort kastrullen fran spisen och silar bort allt vatten...



DAREFTER...lagg i en smor bit i den tomma kastrullen, och hall i av silade riset, och lite saffran (utblandat med kokande vatten) over riset...vira en handduk over kastrullocket och lat riset sta over spisen pa svag varme i typ 40 min (SE TILL ATT INTEEEEEEEEEEEEE oppna locket, under denna tid da all anga kommer ga bort) knepet med iransk ris ar att den gor med ANGA...



Jag ska se om ja kan lagga upp en video nar jag gor denna matratt sa far du se hur latt det faktiskt ar



2010-12-13 @ 04:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0